بخشنامه آزمون نمونه دولتی نهم به دهم ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱
نوشته شده توسط : sevda

در بخشنامه جدید آزمون نمونه دولتی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ تمامی مراحل و جزئیات آزمون از جمله زمان ثبت نام، نحوه ثبت نام، شرایط و ضوابط، زمان اعلام نتایج، سایت ثبت نام و اعلام نتایج و زمان اعلام اسامی پذیرفته شدگان آزمون، به طور کامل گفته شده.

 



مدارس نمونه دولتی از جمله مدارسی هستن که برای راهیابی بهشون باید حتما آزمون داده بشه و در صورت موفقیت در آزمون می تونین وارد این مدارس بشین. دانش آموزا هایی هم که متقاضی ثبت نام در این مدارس هستند باید قبل از ثبت نام از تمام شرایط و ضوابط شرکت در آزمون مطلع باشن.

البته بخشنامه آزمون  مدارس نمونه دولتی، از طرف وزارت آموزش و پرورش صادر میشه و درباره نحوه برگزاری آزمون های استانی، زمان امتحان و... اطلاعات به بچه ها و والدین شون داده میشه. که در ادامه این مقاله در خصوص جزئیات کامل بخشنامه آزمون نمونه دولتی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ توضیح دادیم.

 

زمان انتشار بخشنامه آزمون نمونه دولتی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

اگر برای آزمون ورودی مدرسه های نمونه دولتی می خواین آماده بشین باید بدونین که بخشنامه آزمون  مدارس نمونه دولتی نهم به دهم ، در قالب یک دفترچه روی سایت اداره کل آموزش و پرورش هر استان قرار می گیره و شما بعد از اینکه اون رو دقیق خوندین، می تونین اقدام به ثبت نام کنین.

زمان انتشار این بخشنامه در سال های قبل که اوایل فروردین بوده و به احتمال بسیار قوی هم برای آزمون سال تحصیلی 1401- 1400 فروردین 1400 ابلاغ میشه. البته پیشنهاد میدیم عضو کانال تلگرام مدارس تحصیلیکو باشین تا به محض اینکه اطلاعیه ای در خصوص صدور بخشنامه آزمون مدارس نمونه دولتی  نهم به دهم ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ منتشر شد، مطلع بشین.

 

به محض اینکه بخشنامه آزمون نمونه دولتی 1400 - 1401 منتشر بشه در ان مقاله اطلاع میدم.

 

یک مسئله ای که باید اینجا بگیم اینه که برخلاف همه آزمون هایی که تا حالا اسمشو شنیدین، آزمون مدارس نمونه دولتی، استانیه و به شکل سراسری و کشوری نیست! یعنی اینکه سوالات آزمون ها برای هر استان به یه شکله. به همبن دلیل در هر کدوم از بخشنامه هایی که به طور مجزا روی سایت های اداره های آموزش و پرورش استانی قرار میگیره، زمان، نحوه برگزاری امتحان، شرایط و... قید میشه.

 

برای اینکه فرایند ثبت نام آزمون مدارس نمونه دولتی رو دقیق و  بینق انجام بدین می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: ثبت نام مدارس نمونه دولتی

 

 

 

 

 

شرایط بخشنامه آزمون نمونه دولتی نهم به دهم ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

از اونجایی که امکانات و شرایط آموزشی در هر استانی با استان دیگه فرق میکنه، آموزش و پرورش تصمیم گرفته برای اینکه عدالت رو رعایت کنه، با توجه به شرایط هر منطقه از لحاظ موقعیت و امکانات آموزشی، آزمون رو برقرار کنه. به همین دلیل بخشنامه آزمون نمونه دولتی در هر استان دارای شرایط متفاوتیه.

این بخشنامه همه شاخه های تحصیلی رو در بر میگیره. هم نظری، هم فنی و حرفه ای و رشته های زیر مجموعه اونها.

ادارات آموزش و پرورش با توجه به بخشنامه و ضوابط کلی که درج شده و با در نظر گرفتن شرایط آموزشی مناطق مختلف استان خودشون، وظیفه دارن دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون رو برای دانش آموزای استان خودش، روی سایت اداره قرار بدن و تمام امکانات خود رو برای برگزاری این آزمون به کار بگیرن.

البته توجه به عدالت آموزشی از طرف وزارت آموزش و پرورش، از سال قبل شروع شده و تقریبا یک سال میشه که تصمیم گیری در مورد برگزاری آزمون ها به شکل استانی گرفته شده و البته به نظر میاد که تصمیم درستی بوده باشه.

به هر حال تفاوت هایی بین کلانشهرها، شهرهای بزرگ و شهرستان های کوچکتر وجود داره و به طور قطع از نظر تعداد مراکز نمونه دولتی هم در این زمینه محدودیت وجود داره. به همین دلیل بهتره قواعد و شرایط آزمون با توجه به شرایط هر شهر دربخشنامه آزمون نمونه دولتی نهم به دهم 1400 - 1401 آورده بشه.

بیشتر بخوانید: دفترچه ثبت نام آزمون نمونه دولتی

 

جزئیات بخشنامه آزمون نمونه دولتی نهم به دهم ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

بخشنامه ای که به طور کلی از سمت وزارتخونه به ادارات کل، ابلاغ میشه دو قسمت داره:

یکی مربوط میشه به مسائل اداری استانها مثل تشکیل کارگروهها، اعضا و وظایف اعضا که اصلا ربطی به دانش اموزها نداره و داخل دفترچه سایت هم ذکر نمیشن. دومی مربوط به دانش آموزان شرکت کننده در آزمونه.حالا ما می خوایم در رابطه با جزییاتی که به دانش آموزا ربط داره، صحبت کنیم.

برای اینکه بتونین داخل سایت برای شرکت در آزمون ثبت نام کنین، حتما باید یک سری شرایط عمومی رو داشته باشین در غیر این صورت نمی تونین ثبت نام کنین. این شرایط در ادامه گفته شده :

 

 . تابعیت ایرانی داشته باشین ( برای اتباع غیر ایرانی هم ضوابط خاصی هست که البته با توجه به اون ضوابط امکان ثبت نام وجود داره)

 . بخشنامه مدارس نمونه دولتی برای آزمون پایه نهمی هاست و باید معدل کل سالیانه بچه های پایه نهم  هم حداقل 17 باشه.

 . شما دانش آموز عزیز، فقط می تونی تو فرم ثبت نام یک رشته انتخاب کنی. چه نظری، چه فنی حرفه ای و چه هنرستان

 . تعداد اولویت ها با توجه به تعداد مدارس اون شهر و منطقه و زیر نظر اموزش و پرورش و کارگروهها تعیین میشن.

 . بچه هایی که رشته های فنی و حرفه ای رو دوست دارن فقط باید یک هنرستان رو به عنوان اولویتشون انتخاب کنن.

این جزییات در بخشنامه آزمون نمونه دولتی نهم به دهم 1400 - 1401 شامل شرایط ثبت نام، هزینه ثبت نام، منابعی که ازشون سوال طرح میشه، و ... میشه.

 

بخشنامه آزمون نمونه دولتی نهم به دهم

 

 همون طور که گفته شد ثبت نام آزمون نمونه دولتی برای هر استان به طور مجزا انجام میشه که برای اطلاع از سایت ثبت نام نمونه دولتی استانتون می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: سایت ثبت نام آزمون نمونه دولتی

ضوابط و شرایط ثبت نام در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی نهم به دهم ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

همونطورکه در قسمت قبل هم بهش اشاره داشتیم، معدل نهایی نیمسال دوم پایه نهم باید حداقل 17 باشه. در نظر داشته باشین که نمره و رتبه نهایی شما تو آزمون، علاوه بر اینکه به جواب دادن هاتون سر جلسه امتحان بستگی داره، نصفش هم به نمرات و معدل مدرسه شما بستگی خواهد داشت!

 یعنی ریز نمرات و معدل هم در قبول شدن یا نشدن شما موثره. مسئله بعدی که باید بگیم اینه که مدارس نمونه دولتی، شهریه هم دارند اما پایین تر از مدارس غیرانتفاعیه و البته کیفیت آموزشی بالایی دارن. هر چقدر معدل پایه نهم شما بالاتر باشه و نزدیک به 20، احتمال قبولی شما هم بالاتر میره.

 

بیشتر بخوانید: راه های قبولی در آزمون نمونه دولتی

مهلت ثبت نام ، زمان توزیع کارت و برگزاری آزمون نمونه دولتی نهم به دهم ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

همونطور که قبلا هم اشاره کردیم، اواخر فروردین ماه معمولا بخشنامه آزمون نمونه دولتی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ صادر میشه و بعد از تغییراتی از طریق ادارات کل هر استان، روی سایت اون اداره، قابل دسترسی هست و ثبت نام هم شروع میشه. این بخشنامه حالت دفترچه ثبت نام داره و کاملا باید قبل از ثبت نام اون رو با دقت بخونین.

 

 . زمان و مهلت ثبت نام توسط وزارتخونه تعیین میشه و معمولا چیزی در حدود 10 روز طول میکشه.

 . چند روز قبل از برگزاری امتحان، ( معمولا 3 روز قبل) کارت ورود به جلسه رو از سایت می تونین دانلود کنین و اگر کارت نداشته باشین نمی تونین وارد جلسه بشین.

 . داخل کارت باید اطلاعات فردی و تحصیلی دانش آموز ثبت شده باشه.

 . تعداد سوالات 100 تاست. همگی تستی و چهار گزینه ای هستند و 120 دقیقه هم زمان جواب دادنه.

 . منابعی که ازشون سوال طرح میشه شامل همه دروس و محتوای داخل اونهاست.

نکته: بین بخشنامه مدارس نمونه دولتی که وزارتخونه و اداره ها ابلاغ میکنن و ثبت نام در آزمون، تفاوت هست. اولی به معنی استارت زدن اداری این پروسه است و ربطی به دانش آموزها نداره اما دومی یعنی ثبت نام دانش آموز در سایت تا بتونن در امتحان شرکت کنن.

 . برای ثبت نام باید وارد سایت اداره آموزش و پرورش استان خودتون بشین

 . فرم ثبت نام رو پر کنین و عکس رو با توجه به مشخصاتی که دادن، آپلود کنین.

 . هزینه ثبت نام رو اینترنتی پرداخت کنین.

 . بعد از همه این کارها و تکمیل فرم ثبت نام، کد رهگیری به شما داده میشه که باید اون رو پیش خودتون برای مراحل بعدی، نگه دارین.

بیشتر بخوانید: شهریه مدارس نمونه دولتی

ظرفیت ، ضوابط و شرایط پذیرش دانش آموز طبق بخشنامه نمونه دولتی نهم به دهم ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

شما اگه بخواین از تعداد مدرسه های نمونه دولتی شهر خودتون و اینکه چند تا دانش آموز می تونن در اونها ثبت نام کنن و رشته ها از چه قراری هستن مطلع بشین باید به همین دفترچه ثبت نام مراجعه کنین. از کل دانش آموزای که می تونن در یک مدرسه نمونه دولتی و یک کلاس پذیرفته بشن، 30 % سهمیه ای هستن. ( 10% سهمیه فرزندان شاهد و جانباز)(20 % هم دانش آموزای روستایی)

. البته اگر یک دانش آموز در استان خودش، توی یک مدرسه نمونه دولتی قبول بشه دیگه نمی تونه توی مدرسه های نمونه دولتی دیگه همون استان، ثبت نام کنه.

فرض کنین که تو رشته مورد نظرتون در مدرسه نمونه دولتی قبول شدین. نمیتونین سال اول رشته تون رو عوض کنین. تازه اگه بعد از یکسال هم بخواین این کار رو بکنین باید طبق نظر مدرسه مبدا و مقصد باشه و با توجه به در نظر گرفتن ظرفیت و شرایط شاید اتفاق بیفته.

. اگر هم ظرفیت مدرسه به حد نصاب نرسه، مدیران مدرسه می تونن از دانش آموزایی که تو لیست ذخیره هستن ثبت نام کنن و یک آزمون میان دوره ای براشون برگزار کنن.

. اگر دو یا چند قلو باشین و یک قل قبول بشه، قل های دیگه می تونن به عنوان مازاد ظرفیت ثبت نام بشن اما به یک شرط اینکه حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد قبول شده رو تو امتحان اخذ کرده باشن.

. اسامی افرادی که قبول شدن تو آزمون و اونایی هم که در لیست ذخیره هستن، اول باید به تایید اداره آموزش و پرورش برسه و بعد هم در اداره آموزش پرورش به مدت 3 سال نگهداری میشه.

شما برای اینکه بتونین در این آزمون موفق عمل کنین، علاوه بر اینکه باید مواد درسی خودتون رو کاملا احاطه داشته باشین بهتره از طریق منابع کمک آموزشی دیگه هم با سری سوالهای این آزمون در سال های قبل آشنا بشین و از اون ها هم کمک بگیرین. هم متوجه میشین که چقدر درس هاتون رو یاد گرفتین و هم اینکه نقاط ضعف و قوت خودتون رو پیدا میکنین.

پس برای اطلاع از آخرین تغییرات در آزمون مدرسه های نمونه دولتی، گوش به زنگ ابلاغ بخشنامه مدارس نمونه دولتی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱​ باشین.

کارشناسای مرکر مشاوره تحصیلی تحصیلیکو هم امادن تا به تموم سوالا و ابهامای شما در مورد بخشنامه آزمون نمونه دولتی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ پاسخ بدن . شما می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با این کارشناسا در ارتباط باشین و همه سوالاتون رو بپرسین .

در ادامه بخوانید: اسامی قبول شدگان نمونه دولتی

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ بخشنامه آزمون نمونه دولتی چه زمانی منتشر میشه؟

✔️ این بخشنامه معمولا در فروردین ماه منتشر میشه که زمان دقیق انتشار در این مقاله گفته شده است.

2- ✔️ دانش آموزا چطور می تونن از جزئیات شرایط و ضوابط ثبت نام آزمون نمونه دولتی مطلع بشن؟    

✔️داوطلبا با دانلود و مطالعه بخشنامه نمونه دولتی می تونن از این اطلاعات با خبر بشن که جزئیات در این مقاله هم گفته شده.

3- ✔️ ثبت نام مدارس نمونه دولتی در چه سایت انجام میشه ؟

✔️ همون طور که در این مقاله توضیح داده شد، سایت ثبت نام این مدارس برای هر استان متفاوته.

منبع : بخشنامه آزمون نمونه دولتی نهم به دهم ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱





:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: